GN 27
GN-27 ER EN NY UDVIKLET ONE-OFF SEJLBÅD MED ADSKILLIGE DETALJER AF UTRADITIONEL KARAKTER Ideen er at skabe et mindre, let håndterbart og velsejlende fartøj for en besætning på en til fem personer. Størrelsen er valgt udfra krav til en høj bruger-glæde med mulighed for både kap- og tur-sejlads indenfor et budget, der minder om en middel stor familiebil. Bredden af danske sejlere kan således få et moderne og spændende alternativ til, hvad der findes på markedet af mindre sejlbåde. NYTÆNKNINGEN LIGGER I DETALJER SOM: - dobbelt ror-konstruktionen der giver suveræn kontrol i alle situationer specielt under skæring med spiler i frisk vind. - torpedokøl i bly giver minimal våd overflade og lavt tyngdepunkt - ingen rust/korrosion. - kølskaft i komposit og gennemgående kølbolte, der er medvirkende til en let konstruktion og ekstrem lavt tyngdepunkt. - skrog i min. 28 mm sandwich med høj stivhed og indbyggede stål bundstokke til fordeling af momentet fra kølen. - slagstyrken ved grundstødning er sikret ved en bundkonstruktion der er fleksibel, men stærk i langskibsretning. - fremdrivningen er øget ved stivheden og styrken i tværskibsretning, hvor stål bundstokkene fordeler kræfterne igennem køjeforsider og skod til resten af skroget. - alle indretningsskod indgår i styrken og stivheden i skroget. - 6 køjer af 2m's længde, hvoraf to er justerbare søkøjer. - Storsejl med lavt trykcenter og ekstrem stor kappe med gennemgående sejlpinde. - Røstjern er placeret i lille afstand til masten og giver mulighed for en skødning af genuaen, der giver maximal højde og fart. - konkav fribord i forskib over vandlinie, der giver en betydelig roligere gang i modsø og reduktion af bovbølgen. - undervandsskroget i forskibet er udformet med henblik på minimal våd overflade og maximal opdrift, hvor tendensen til slamming er minimeret. - bredt agterskib, der ved 15 graders krængning giver lang vandlinie, udnyttelse af hækbølgen, fint slip og høj stabilitet. - profil valget til ror og køl gør at fartøjet er særligt letdrevet. - skrogdesignet er beregnet for stor motorinstallation til halvplanende sejlads i stille vejr. PRAKTISKE ERFARINGER FRA TEST SEJLADSERNE Ved højere fart i området i grænsen for overgang imellem deplacementssejlads og planing, er fribordsudformningen designet overfor minimal bølgemodstand, som er den dominerende modstandskomponent i dette fartområde. Overgangen til planing er derfor næsten flydende og mindre kraft krævende. Det brede agterskib giver god opdrift og dynamisk stabilitet under planing og surfing. Sammen med de to ror er kontrollen i denne situation exorbitant god og uden sammenligning. Styringen af båden på kryds er meget neutral og behagelig. Derfor vil en "over powered" kondition kun bliver erkendt ved krængningsvinkelen. Styringen er ikke noget problem og man oplever ikke nævneværdige kræfter i rorpinden eller manglende kontrol ved krængninger over 45 grader. På hårdt kryds vil det ene ror slippe vandet delvist og den våde overflade bliver reduceret. Det er derfor nødvendigt at rebe det store sejlareal i god tid for at opnå maximal fart, højde og god komfort.